tisdag 21 augusti 2012

Hundpsykologer igen!




Det finns en djungel med personer som kallar sig för hundpsykologer som inte borde få använda sig av denna titel. Jag träffade på en när jag sökte efter hjälp till min Douglas, som var väldigt fysisk mot honom t ex vred om hans nos, nep honom i kinder/hals med sina långa naglar. Denna person använde klicker o belöning stod på hennes hemsida och absolut inget våld. Hon är registrerad på IMMI, detta kan väl inte vara ok??!!
Men jag valde bort denna person kvickt och nu har jag en som verkligen kör med mjuka händer, helt kanon att äntligen hitta nån som kan och står för det hon säger. Inga fysiska smånyp på hunden bara klicker och kroppsspåket.
Så för er som söker hjälp för att kunna hjälpa er hund...var försiktiga och mycket kritiska till vad som gömmer sig bakom ordet hundpsykolog, det finns rena amatörer som kallar sig detta. Så vitt jag vet så finns det alldrig fysisk bestraffning med i bilden när man klicker tränar. Det finns dock de instruktörer/psykologer som använder sig av tuffare metoder, men dessa använder sig inte av belöningsmetoden.
Jag vill köra belöningsmetod med Douglas och klickerträna.
Så nu e strypkopplet borta och tillbaka är VGW bälter, ett nytt snyggt blått bälte till min kille.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar