lördag 11 augusti 2012

Hundpsykolog


Härom dagen hade vi en hundpsykolog här som vi hoppades skulle hjälpa oss med Douglas. Denna psykologen verkade mera trovärdig än denna förra som jag sa hejdå till! Denna visade och gav oss tips om t ex shaping som hon visade hur vi skulle använda på Douglas, hon provade om han svarade på det och Douglas e smart o hängde på. Vi fick också tips om vad vi skulle göra med våra bråkiga promenader med att dra i kopplet, tuggande i kopplet, osv...Vi ska nu träna hemma med honom själv och sedan ska vi träffa psykologen igen om ca 1 vecka. Denna psykolog kan jag faktiskt tänka mig att fortsätta med och det beror på att jag såg att hon fick Douglas att agera bättre i kopplet. Hundmöten som är tufft för oss, ska vi ta senare. Först ska han lära sig att gå lugnt och söka kontakt med oss. Så det blir träning varje dag nu med lite shaping och träning under alla promenader. Så promenaderna blir lite kortare för han får arbeta så mycket mentalt så han blir ganska trött. Vi kör honom inte för hårt. Men redan nu märker man en förändring. Hoppas verkligen att detta funkar hela vägen!

Har sedan upptäckt nått som heter rallylydnad/rallymix. Verkar helt underbart roligt både för hund o matte. När Douglas är redo vill jag jättegärna börja med detta. Någon som har testad detta, skriv gärna och berätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar