måndag 8 juli 2013

Promenader och hundmöten

I går var en dag då alla våra små promenader fungerade mycket bättre än vad dom har gjort på länge. Douglas var mycket lugnare. Jag har stoppat ner klicker....den får vila ett tag. Nu e det bara jag och Douglas  och lite godis på promenaden. Jag märker att han blir lite lugnare om jag ger honom lite längre koppel. Och jag inväntar hur han ska hantera olika situationer.
Vi har lyckats vid ett par tillfälle att t ex gå förbi fåglar utan att han ska jaga dom. Inte lika många utfall mot hundar.

I morse möte vi Douglas favorit tjej och dess matte...Douglas skäller inte då...han står still och väntar....ägaren till denna vovve brukar släppa sin så går den lugnt fram till mej och Douglas. Idag gick det fint igen. Lite voffande men det var mest bus. Jag är helt övertygad om att ju mer Douglas får träffa hundar desto mera kommer hans stress att minska. Och han kommer att känna sig tryggare. Han kan t ex inte gå tillsammans med en hund....han skäller bara hela tiden.

Idag när vi står och pratar med matte och vovve....så kommer två hundar till som vi aldrig har sett tidigare.

Fast hans favorit kompis var hos honom så började han skälla och bära sig åt som en galning. Han slutade inte. Jag frågade till slut ägaren om min hund fick träffa hennes och det gick bra. Då släpper jag lite på kopplet och låter han komma närmare hennes hundar. Dom nosar på varanndra....skällandet var över. Inget bråk. Han har, ta i trä aldrig varit i bråk. Så i morse fick han träffa 3 vovvar. Men jisses vad han skäller och håller på. Det vet jag inte hur jag ska få stopp på.

Men vi gick sedan hem för att äta frukost. En hyfsad morgontur igen. Enligt min måttstock. 

Nu skäller han här hemma för att han hör någon hund skälla nere på gatan....får gå och stoppa detta.
Har ni tips att ge....dela gärna med er. Vill ni fråga något, fråga på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar